یک بام و دو هوا!



نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

خبر درگیری نیروهای انتظامی ایران در استان سیستان و بلوچستان با تروریستهای جیش العدل و همینطور خبر درگیری نیروهای سپاه پاسداران با تروریستهای پژاک در استان آذربایجان غربی دو خبری بودند که بفاصله کمی امروز ۲۴ خرداد منتشر شدند. 

فرداد فرحزاد مجری تلویزیونی بی بی سی فارسی خبر نخست را اینگونه خواند: در درگیری میان نیروهای پلیس ایران و نیروهای جیش العدل یک سرباز پلیس ایران و ۵ نفر از اعضای جیش العدل کشته شده اند. "جیش العدل یک گروه مسلح سنی است که در سالهای اخیر درگیریهای شدیدی با نیروهای نظامی و امنیتی ایران داشته است."

وبسایت بی بی سی فارسی اینطور اضافه میکند: "گروه جیش‌العدل در سال‌های گذشته و در موارد متعدد، درگیری‌هایی مسلحانه با نیروهای نظامی و امنیتی ایران در سیستان و بلوچستان داشته و مسئولیت چند حمله مسلحانه در مناطق مرزی جنوب شرق ایران را هم بر عهده گرفته است. [حمله مسلحانه یا حمله تروریستی؟!]

استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطق توسعه‌ نیافته ایران است و شاخص‌های مختلف آن، چون متوسط درآمد و سطح سواد، نسبت به اغلب استان‌های دیگر وضعیت نامناسبی دارد."

خبر دوم مربوط به درگیری در سردشت است. فرحزاد مجری تلویزیونی بی بی سی فارسی در پایان عنوان خبر اینطور بخش اضافه شده ی تحریریه بی بی سی فارسی را اضافه میکند: "پژاک خود را خواهان اصلاحات اساسی در ایران میداند اما رفتارهای حکومت باعث شده تا دست به اسلحه ببرد."

پرسشهایی که پیرامون رویکرد بی بی سی فارسی و نحوه گزارش این نوع خبرهای ایران از این رسانه به ذهن خطور میکند این است که آیا درگیریهای مسلحانه ای که بی بی سی از آنها نام میبرد در واقع حمله گروههای سازمان یافته ای که در کشورهای اطراف ایران نظیر پاکستان پایگاه دارند و از کشورهایی نظیر عربستان سعودی کمکهای مالی و اطلاعاتی و نیز آموزشی دریافت میکنند به مناطق شهری در خاک ایران نبوده اند؟ حملاتی که در طی آنها نه تنها نیروهای کادری نیروهای نظامی ایران بلکه سربازهایی که در واقع دوران خدمت سربازیشان را میگذرانده اند و همچنین شهروندان عادی هدف قرار گرفته اند؟ اگر این نوع حملات مسلحانه علیه تمامیت ارضی و علیه شهروندان عادی و نیز نیروهای مسلح ایران در زمره حملات تروریستی به حساب نمی آید چگونه است که بعنوان مثال حمله مسلحانه یک جوان امریکایی (زاده و بزرگ شده در خاک امریکا اما از تبار افغان) به یک کلوپ شبانه همجنسگرایان حمله ای تروریستی محسوب میشود؟ تا این لحظه هیچ گونه ارتباطی بین عامل حمله مسلحانه در اورلاندو امریکا و داعش به اثبات نرسیده است اما از همان نخستین لحظات انتشار خبر بی بی سی آنرا حمله ای تروریستی میخواند اما حمله صورت گرفته توسط افرادی که رسما عضو یک گروه تروریستی هستند صرفا حمله مسلحانه یک گروه مسلح سنی عنوان میشود! چرا و چگونه است که بی بی سی به بهانه بیطرفی و عملکرد حرفه ای یک حمله تروریستی علیه شهروندان ایرانی را صرفا حمله مسلحانه یک گروه مخالف ( و حتا در مواردی آزادیخواه) عنوان کرده اما در حملات مشابهی که بر علیه اروپاییها و امریکاییها انجام میشود در تروریستی شناختن حملات هیچ تعلل و تردید نمیکند؟ 

چگونه است که بی بی سی فارسی در پای خبر درگیری نیروهای پلیس ایران با گروه تروریستی جیش العدل مطابق معمول یک پاراگراف توضیحی حاوی اطلاعات غرضمندی مثل پاراگراف ذکر شده در بالا را چاشنی خبر میکند اما در مورد خبرهای مشابه مثلا اقدامات تروریستی اخیر در فرانسه چنین پاراگرافهای توضیحی وجود ندارد که فرضا عنوان کند که عامل حملات مسلحانه در فرانسه جوانهای زاده شده و بزرگ شده در خاک فرانسه هستند که اما به دلایل اجتماعی نظیر تحقیر و تبعیض بر علیه آنها و خانواده و نزدیکانشان٬ به سوی اقدامات تروریستی گرایش پیدا کرده اند؟ آیا آن معیارهای بیطرفی و حرفه ای گری که بی بی سی از آنها دم میزند صرفا در مورد خاورمیانه موجودیت و مصداق پیدا میکند؟!

دلیل اصرار و تاکید بی بی سی بر اینکه مثلا جیش العدل یک گروه سنی مذهب است چه میتواند باشد جز آنچه اظهر من الشمس است؟ آیا جز این است که بی بی سی فارسی سعی میکند تا گروههایی نظیر گروه تروریستی جیش العدل یا پژاک را گروههایی سنی مذهب نمود بدهد که در جهت احقاق حقوق به ظن بی بی سی دریغ شده از آنها ناچار شده اند که علیه مردم غالبا شیعه مذهب ایران دست به اسلحه ببرند؟! آیا این همان خطی نیست که رسانه های غربی در خصوص وقایع اخیر خاورمیانه پیش گرفتند تا کشورهایی نظیر عراق و سوریه را هر چه بیشتر به آتش بکشانند و با وانمود کردن به انکه دلیل این جنگها و درگیرها اختلافات بین شیعه و سنی است سعی کردند تا نقش سیاستهای دولتهای خود در قبال این کشورها و نیز نقش حکومتهای وابسته و متحد به خود نظیر حکومت عربستان سعودی را در شعله ور شدن آتش این جنگها را پنهان کنند؟ آیا این سوالی نابجا خواهد بود اگر کسی بپرسد که پس چگونه است که در خصوص جوانهای فرانسوی وقتیکه ادعا کردند که در جهت احقاق حقوقشان بعنوان اقلیت مسلمان مذهب در خاک فرانسه ناچار شده اند دست به اسلحه ببرند بی بی سی چنین رویکردی در گزارش کردن خبرها پیش نمیگیرد و ادعای آنها را انتشار نمیدهد و بازتاب نمیدهد؟!

آیا آن اصلاحات اساسی که بی بی سی فارسی البته با وانمود کردن به بیطرفی از قول گروه تروریستی پژاک نقل میکند و در واقع همچون بلندگویی ادعای واهی و ساختگی این گروه تروریستی را پژواک میدهد و خبر آن را در دنیا پراکنده میکند چیزی جز اقدام مسلحانه تروریستی برای تجزیه بخشی از خاک ایران است؟! چطور رسانه های انگلیسی در زمانیکه آن کشور با تجزیه طلبان ایرلندی و اسکاتلندی درگیر بود چنین خط مشی بیطرفانه ای را در خبرپراکنی پیش نمیگرفتند و از قول آن گروههای مسلح عنوان نمیکردند که آن گروهها صرفا خواستار اصلاخات اساسی در انگلستان بودند و رفتار حکومت در لندن باعث شده بود که آنها دست به اسلحه ببرند؟! 

اینها همه چیزی نیست جز یک بام و دو هوای بنگاه خبرپراکنی بریتانیا و سرویس دهندگان بخش فارسی آن بنگاه.

مرزبان ایرانی که در حین انجام وظیفه خطیر پاسداری از مرز و بوم وطن توسط گروه تروریستی جیش العدل در بهمن ماه ۹۲ ربوده شد و سپس به شهادت رسید.

تصویر آرشیوی از کسری ناجی از کارکنان سرویس فارسی بنگاه خبرپراکنی بریتانیا. گزارشهای غرضمندانه او بخصوص در اوج بحران میان ایران و امریکا از روی ناو هواپیمابر امریکایی بین اصحاب رسانه ضرب المثل شد!

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:4 + تعداد بازديد : 15